vANLIGA FRÅGOR OCH SVAR

ÖPPETTIDER, BOKNING OCH PRISER

När är det öppet?


Våra öppettider varierar beroende på de bokningar vi har. Säsongen varar oftast från slutet på mars till början av november. För att se tillgängliga dagar, titta i respektive parks bokningskalender. Om den dag du önskar komma inte finns tillgänglig kan du alltid kontakta oss så kan vi se om det finns möjlighet för oss att öppna åt er. För att vara säker på att vi har öppet är det alltid bäst att du bokar din aktivitet i förväg hos oss.




Vilken dag är det bäst att besöka Upzone?


Hur många besökare vi har i parkerna varierar från dag till dag, men vår högsäsong är under juli-augusti. Vi försöker alltid sprida ut våra gäster så gott det går i banorna för att undvika köbildning och så att ni ska få en så bra upplevelse som möjligt. Kommer du ikapp någon i banan så kan du kanske snällt fråga om du får gå förbi, eller hjälpa personen framför dig om hen har problem och vill ha hjälp.




Varför kan jag inte se några tider i bokningskalender?


Om du har problem med att boka eller inte kan se några tider i bokningskalendern så kan det bero på att vi har stängt eller fullbokat i parken den dagen. Vill du boka för en större grupp kan du alltid kontakta oss så kan vi undersöka om vi kan öppna upp parken just den dagen ni vill komma. Har du några andra problem vid bokning eller några frågor, kontakta gärna oss på 033-41 17 41 eller boka@upzone.se så hjälper vi gärna dig.




Vad är det för bokningsregler?


Före din bokning är det viktigt att du har läst och förstår våra bokningsregler. Du som bokar är ansvarig för att informera övriga deltagare om våra regler innan du slutför din bokning. Du hittar våra bokningsregler här: https://www.upzone.se/kopvilkor




Vad kostar det?


Priserna hittar du om du klickar in på den aktivitet du är intresserad av i menyn ovan, eller för att få en prisoffert för ett större sällskap kan du maila boka@upzone.se Under våra ordinarie öppettider för Äventyrsklättringen på höghödsbanan kan du ta del av vårt onlinepris på 395 kr/person om du bokar och betalar med kort online.




Kan man få grupprabatt?


Är ni en större grupp och vill boka så har vi lite olika erbjudanden. Bl.a. har vi ett erbjudande för skolklasser som gäller på vardagar under terminen. Vi har också grupppriser för grupper större än 15 personer om du vill komma med t.ex. en möhippa / svensexa eller företag. Läs mer om våra produkter här på hemsidan och kontakta sedan oss på boka@upzone.se så kan vi hitta det bästa upplägget för dig.





INFÖR DITT BESÖK HOS OSS

Vad ska jag har på mig?


För alla våra aktiviteter så bör du ha på dig oömma kläder efter väder. Många föredrar träningskläder och gympaskor. Sätt upp långt hår, lämna alla smycken och lösa föremål hemma. Undvik också att ha på dig sjalar eller andra löst fladdrande kläder. Om det är kallt ute, försök ha på dig underställ och lite tajtare lager. Undvik att ta den tjockaste dunjackan eller andra liknande kläder, eftersom selen ska sitta tajt på kroppen över kläderna och du ska ha hjälm på huvudet. Har du egna slitstarka arbetshandskar eller liknande hemma får du gärna ta med dem för att ha bra passform på handskarna när du klättrar. Det finns lånehandskar eller handskar att köpa i parken om du inte har egna. Kan man byta om och duscha hos er? Tyvärr så har vi begränsade möjligheter för ombyte i parken då våra anläggningar ligger i skogsmiljö. Toaletter finns, men då många behöver gå på toa innan och efter sin aktivitet uppskattar vi om ni byter om innan ni kommer till oss. Tyvärr har vi inte heller dusch i någon av våra parker, men vi har samarbeten med t.ex. Alidebergsbadet i Borås där man kan köpa till duschkort för att duscha och byta om efter aktiviteten. Kontakta oss på bokningscentralen om ni vill ha hjälp att ordna duschmöjlighet efter er aktivitet, så försöker vi hjälpa er så gott vi kan. Hur går en aktivitet till? Upplägget på våra aktiviteter är lite olika beroende på vad du har bokat, men se alltid till att vara på plats senast 15 min innan er aktivitet så du hinner checka in och få information, då aktiviteten börjar den tid ni har bokat. Nedan kan ni läsa lite om hur några av de olika aktiviteterna går till.




Kan man byta om och duscha hos er?


Tyvärr så har vi begränsade möjligheter för ombyte i parken då våra anläggningar ligger i skogsmiljö. Toaletter finns, men då många behöver gå på toa innan och efter sin aktivitet uppskattar vi om ni byter om innan ni kommer till oss. Tyvärr har vi inte heller dusch i någon av våra parker, men vi har samarbeten med t.ex. Alidebergsbadet i Borås där man kan köpa till duschkort för att duscha och byta om efter aktiviteten. Kontakta oss på bokningscentralen om ni vill ha hjälp att ordna duschmöjlighet efter er aktivitet, så försöker vi hjälpa er så gott vi kan.




Hur går en aktivitet till?


Upplägget på våra aktiviteter är lite olika beroende på vad du har bokat, men se alltid till att vara på plats senast 15 min innan er aktivitet så du hinner checka in och få information, då aktiviteten börjar den tid ni har bokat. Nedan kan ni läsa lite om hur några av de olika aktiviteterna går till. Äventyrsklättring: En instruktör hjälper först din grupp att få på sig selarna och kontrollerar att selen sitter bra på alla. Efter det får ni genomgå en säkerhetsinstruktion med instruktör på vår introbana. Detta görs i grupp och flera familjer 7 kompisgäng kan vara bokade i samma grupp. Efter säkerhetsinstruktionen ska alla värma upp på introbanan på 1 meter över marken. Därefter är det fri klättring i banorna resterande tid, och man kan dela upp sig och sprida ut sig i olika banor. Beroende på hur snabbt man klättrar så hinner man med olika många banor. Det finns alltid en instruktör på plats i parken som håller uppsikt över och coachar alla klättrande som du kan ropa på om du har några frågor eller vill ha tips om ett hinder. När tiden är slut hjälper en instruktör dig av med selen där du tog på dig den. Combat Archery Tag: Under denna aktivitet har du en instruktör som finns med er under hela aktiviteten. Ni börjar med att få instruktioner och genomgång av reglerna och får testa att skjuta lite med bågarna. Därefter blir ni uppdelade i lag och utmanas i tre olika grenar: Prickskytte, Capture the Flag och Last Team Standing. I varje gren samlar ni poäng och i slutet koras det vinnande laget.




Kan man klättra när det regnar eller blåser?


Om du skulle ha otur med väderprognosen, så oroa er inte! Det är säkert att klättra även om det regnar ute, och är lika kul så länge du har kläder efter väder. Också om det blåser lite, så är det ingen fara, även om det kanske känns lite extra i magen när träden svajar försiktigt fram och tillbaka. Våra instruktörer är utbildade i att bedöma vädret och situationen i parken. Ofta kan prognosen säga att det ska åska och blåsa, men väl i parken så kan det vara ok väder att klättra i och ingen åska. Så om det går att klättra är det något vi får bedöma på plats i parken. Om åskoväder rullar in så får vi stänga parken, vi hör då av oss till er som bokat så fort som möjligt med information.




Hur hittar jag till parken och vart kan jag parkera?


Du kan ta dig till alla våra parker med kollektivtrafik eller bil. Parkeringsmöjligheter finns vid varje park, men var ute i god tid då vi delar parkering med bl.a. Borås Djurpark eller Ängelholms Hembygdspark, och under högsäsongen kan det vara svårt att hitta parkering i närheten av parken. Du får en exakt beskrivning hur du hittar till oss i din bokningsbekräftelse, och du kan också söka efter alla våra parker på Google Maps.





SÄKERHETEN HOS UPZONE

Hur säkrar jag mig hos Upzone?


På Upzone Äventyrsparker använder vi oss av CliC-iT® karbinhakar för att hålla säkerheten på topp för alla våra gäster i höghöjdsbanorna. CliC-iT® är en fransk uppfinning som används i höghöjdsbanor runt om i hela världen. Det är ett kommunicerande system där ena karbinhaken är låst om den andra är öppen. I alla våra parker använder du som gäst CliC-iT® hakarna då de minimerar risken för att koppla loss båda sina säkringshakar samtidigt, så att du kan ha kul och vara säker när du klättrar. Upzone är också officiell återförsäljare av CliC-iT® i Sverige, så kontakta gärna oss om du vill ha mer information.




Varför måste jag skriva under Användarvillkoren innan jag klättrar?


Det är viktigt är att alla läser igenom våra och fyller i informationen på våra användarvillkor innan klättringen så att alla deltagare är medvetna om våra regler. Aktivitet på hög höjd medför vissa risker och vi jobbar mycket med förebyggande säkerhet genom våra regler för att hålla alla våra gäster så säkra som möjligt. Vi vill gärna också veta om du har något fysiskt eller mentalt tillstånd som kan påverkas av klättringen (t.ex. tidigare axelskada, hjärtproblem eller autism) så att vi kan hjälpa dig på bästa sätt om du får problem i banorna. Skriv gärna ut användarvillkoren och läs igenom och fyll i dem hemma. Har du ingen möjlighet att skriva ut dem själv kan ni läsa och fylla i dem på plats i parken, men kom då i god tid så ni hinner läsa dem ordentligt. Du hittar våra användarvillkor här: https://www.upzone.se/anvandarvillkor




Varför får jag inte ha smycken på mig när jag klättrar?


Vi jobbar mycket med förebyggande säkerhet i våra parker, och vill därför att du tar av dig alla dina smycken och piercings innan du klättrar. T.ex. kan det vara lätt att fastna av misstag om du har örhängen, klocka/armband, ringar eller liknande på dig. Tar du av dig smyckena och lämnar dem hemma så kan vi undvika det.




Varför får jag inte ha med min telefon uppe i banan?


Vi jobbar mycket med förebyggande säkerhet i våra parker, och vill därför att du lämnar alla lösa föremål på marken. Väl uppe i banan är det lätt att tappa den av misstag eller att den glider ur fickan, och det är varken bra för telefonen eller i värsta fall personen som går på marken nedanför dig. Telefonen, nycklar eller liknande kan också vara i vägen för selen, även om du har dem i en stängd ficka, och göra att selen inte sitter som den ska. Det finns också en risk att telefonen knäcks om den kommer i kläm mellan dig och selen när du klättrar. Lämna därför gärna lösa föremål hemma och ta bara med dig det nödvändigaste. Det finns möjlighet att låsa in eller lämna mindre föremål i incheckningsstugan, men vi har begränsat med förvaringsmöjligheter så ta inte med stora väskor eller likande.




Vad händer om jag behöver hjälp i banan?


Om du behöver hjälp, oroa dig inte! Vi har alltid minst två instruktörer på plats i anläggningen och håller uppsikt över dig som klättrar. Även om du kanske inte ser oss mellan träden så finns vi där. Behöver du hjälp eller har en fråga så kan du ropa på oss, så kommer vi och hjälper dig vidare. Om en situation skulle uppstå där du behöver hjälp uppe i banan kan vi också snabbt klättra upp till dig och fira ner dig med hjälp av vårt räddningssystem som vi har. Vi har en genomgående räddnings- och evakueringsplan som alla våra instruktörer också är utbildade i och vi har scenariodagar där våra instruktörer får träna på räddningsarbete i parken. Alla våra instruktörer är utbildade enligt International Adventure Park Associations standarder för att hålla säkerheten på topp i våra parker.